Jata Malaysia
Jata Selangor
DVS
Laman Web Rasmi

Bahagian Khidmat Pengurusan

Fungsi

CARTA ORGANISASI
Bahagian Khidmat Pengurusan

  • KETUA BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
    PEGAWAI TADBIR N9
    MOHD MUKTAFI BIN SARPAN
    • PENTADBIRAN
      PEMBANTU TADBIR (P/O) N2
      SYAIFULNIZAM BIN HALIK
      PEMBANTU TADBIR (P/O) N2 (TBK)
      SITI NAFISAH BINTI LATTIF TEE
      PEMBANTU TADBIR (P/O) N2 (TBK)
      NOR SARA BINTI ABD KORNIN
      PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN N2 (TBK)
      MOGANAKALA A/P SUBRAMANIYAN
      PEMBANTU KEMAHIRAN H1
      Kosong
      PEMBANTU OPERASI H1
      S.P. THUMILA A/P PETCHIMUTHU
      PEMBANTU OPERASI H1
      NURAMIRA BINTI MANSOR
      PEMBANTU KHIDMAT AM H1
      MOHD ASWAD BIN MOHD AYOB
      PEMANDU H1
      MUHAMMAD FAIZUDIN BIN ABDUL RAHMAN
      PEMANDU H11
      Kosong
    • KEWANGAN
      PEMBANTU TADBIR (KEW) W2
      KOSONG
      PENOLONG AKAUNTAN W5 (KUP)
      SALIZA BINTI HARON
      PEMBANTU TADBIR (KEW) W1
      ADI ZUDDIN BIN MOKHTAR
      PEMBANTU AWAM N1 (MYSTEP)
      SITI SUHAILA BINTI ADENAN
    • HASIL
      PEMBANTU TADBIR (KEW) W2
      WAN EZADTUL AZHAR BIN MOHD SALLEH
      *Hasil dan Perolehan
      PENOLONG AKAUNTAN W5 (KUP)
      JUMAYAAH BINTI MESRI
      *Hasil dan Perolehan
      PEMBANTU TADBIR (KEW) W2 (PERSEKUTUAN)
      NORIHAN BINTI ABDUL MUTALIB
      *Hasil dan Perolehan
    • ASET & TANAH
      PENOLONG PEGAWAI TADBIR N5
      NOOR DIYANA BINTI YAAKOB
      PEMBANTU AWAM H1
      SITI ARFADZIL BINTI ROSSLY
      PEMBANTU AWAM N1 (MYSTEP)
      AINA NAJIHA BINTI MOHAMAD HAMIZAN
    • TEKNOLOGI MAKLUMAT
      PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT FA5 (KUP)
      FAWWAZ BIN ABDUL AZIZ
    • PERKHIDMATAN & PEROLEHAN
      PENOLONG PEGAWAI TADBIR N5
      HEMALA A/P MUNUSAMY
      • PERKHIDMATAN/HRMIS
        PEMBANTU TADBIR (P/O) N2
        MUHAMMAD HAFEEZ BIN HIDIR
        PEMBANTU TADBIR (P/O) N2 (TBK)
        SITI ZAINON BINTI MOHD MIMBAR
        PEMBANTU TADBIR (P/O) N1
        AZLINA BINTI SALEH
        PEMBANTU TADBIR (P/O) N1
        SITI NOR AZIMAH BINTI ABDULLAH
      • INTEGRITI
        PEMBANTU TADBIR (P/O) N1
        NURUL SYAMIM AMALINA BINTI MISPAR

Seksyen Aset

  1. Menerima, mendaftar, menyelenggara aset alih di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira.
  2. Memaklumkan edaran aset dan pegawai penyelaras aset bahagian/daerah membuat pelabelan aset
  3. Memastikan aset dijaga dengan baik di jabatan dan daerah.
  4. Menyediakan Laporan Tahunan Aset dan Stor (sebelum 15 Mac setiap tahun)
  5. Menyediakan Laporan Suku Tahun Aset dan Stor Jabatan setiap suku tahun
  6. Menjalankan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (JKPAK)
  7. Menerima dan mendaftar, stok di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira stok di Stor Utama.
  8. Mendapatkan laporan stor setiap suku tahun di Stor Utama jabatan.
  9. Menghantar laporan suku tahun stor setiap penghujung suku tahun ke Perbendaharaan
  10. Menerima dan mendaftar aset hidup (haiwan) di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira.
  11. Menghantar laporan suku tahun aset hidup setiap penghujung suku tahun ke Perbendaharaan.
  12. Pengemaskinian dan perekodan tanah dan bangunan kerajaan untuk tujuan sistem akruan
  13. Memastikan stok di Stor Utama dijaga dan diurus dengan baik
  14. Menguruskan rekod kemasukan stok baharu dari pembekal
  15. Menguruskan pengeluaran stok berdasarkan permohonan dari Bahagian/ Daerah.
  16. Menyediakan laporan stor setiap suku tahun di stor utama jabatan
  17. Menghantar laporan suku tahun stor setiap penghujung suku tahun kepada pegawai aset
  18. Menjadi penyelaras bagi proses Verifikasi Stok setiap tahun di Stor Utama
  19. Menjalankan proses pelupusan dan hapus kira bagi stok tidak aktif
  20. Membantu pegawai aset menyediakan laporan Tahunan Eksekutif stor

Seksyen ICT

Penyelenggaraan, Pembaikan, Rangkaian dan Keselamatan Di Pejabat Dan Pejabat Veterinar Daerah

  • Melaksanakan ‘trouble-shooting’ dan kerosakan bagi peralatan ict dan khidmat nasihat.
  • Melaksanakan penyelenggaraan kemudahan infrastruktur ict perkakasan, perisian dan sistem keselamatan
  • Mengurus rangkaian (LAN/WAN) dan WiFi

Pengendalian Sistem

  • Mengurus dan memasang perisian komputer.
  • Mengurus emel jabatan dan active directory
  • Menguruskan WEB Jabatan

Aset ICT

  • Menguruskan pinjaman peralatan ICT.
  • Menguruskan pelupusan aset

Seksyen Kewangan

  1. Memproses bayaran Emolumen Kakitangan Tetap dan Kontrak bagi 5 daerah.
  2. Memproses bayaran gaji bagi Kakitangan Sambilan.
  3. Memproses permohonan Pesanan Tempatan, Inden dan Baucar Bayaran.
  4. Merekod, menyimpan surat jaminan bank / bon pelaksanaan dan menyediakan surat pelepasan setelah perakuan siap kerja dikeluarkan pegawai projek.
  5. Menyemak dan memproses tuntutan elaun (lebih masa, perjalanan, makan, harian, lojing, hotel, kemudahan perubatan, penceramah, perpindahan, pakaian panas, istiadat, dan lain-lain) bagi 5 daerah.
  6. Memproses bayaran kontrak jabatan bagi vot mengurus osol 29000.
  7. Memproses dan menunaikan baucer bayaran Panjar Wang Runcit bagi 5 daerah.
  8. Memproses dan menghantar Sijil Akhir Panjar Wang Runcit tahunan.
  9. Memohon pindah peruntukan bagi keperluan Bajet Mengurus dan Pembangunan jabatan.
  10. Memproses dan mengeluarkan Resit Rasmi bayaran balik, hasil dan penyata pemungut harian jabatan.
  11. Memohon bayaran AP58a ke Perbendaharaan Negeri Selangor.
  12. Mencetak dan menyediakan Laporan Bulanan Vot Mengurus jabatan.
  13. Merekod dan menyelia peruntukan mengurus jabatan bagi osol 10000, 21000, 22000, 24000, 25000, 27000, 29000, 30000 dan 40000 melalui Laporan Harian Buku Vot jabatan.
  14. Menyedia dan memohon ID pengguna untuk penyedia, penyemak, pelulus dan pembatalan untuk mengakses masuk ke dalam sistem iSPEKS dan borang had kuasa AP101.
  15. Memohon Token untuk ID pengguna sistem iSPEKS ke Digicert Sdn Bhd dan Perbendaharaan Negeri Selangor.
  16. Menyediakan Anggaran Bajet Mengurus tahunan jabatan perkhidmatan veterinar negeri selangor.
  17. Memohon penggantian EFT / Cek Terbatal bagi akaun bank EFT / Bayaran.
  18. Membantu menyelia dokumen kewangan di dalam bilik fail kewangan.
  19. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarah dari semasa ke semasa.

Seksyen Pentadbiran

  1. Menyelaras semua kenderaan jabatan, pemandu dan jadual penggunaan kenderaan jabatan.
  2. Menyelaras semua prasarana jabatan bagi tujuan penggunaan/sewaan seperti Bilik Gerakan 1, Bilik Gerakan 2, Bilik Irish, Bilik Krisis dan BDC.
  3. Menyelaras kerja-kerja pentadbiran yang berkaitan dengan kuarters jabatan/daerah termasuk permohonan kuarters/keluar kuarters dan aduan
  4. Menyediakan laporan kad perakam waktu bagi pegawai dan kakitangan JPV Selangor untuk di hantar ke Unit Integriti PSUK Selangor.
  5. Menyelaras pengurusan Buku Rekod Perkhidmatan iaitu mengemaskini maklumat kursus-kursus bagi kakitangan JPV Selangor
  6. Menyelaras pengurusan mesyuarat Pengurusan Jabatan.
  7. Menghantar surat-surat rasmi jabatan ke jabatan dan agensi kerajaan yang lain.
  8. Mengepos surat-surat rasmi jabatan.
  9. Mengedar surat dalaman/pekeliling/surat panggilan mesyuarat kepada seksyen/unit/kakitangan yang berkenaan.
  10. Membuat salinan dokumen/surat/memo dan lain-lain.
  11. Mencari dan mencatit minit di dalam fail.
  12. Menerima/membuka surat daripada luar dan cop tarikh penerimaan.
  13. Menjalankan tugas yang diarahkan dari masa ke semasa.
  14. Menjawab panggilan telefon.
  15. Bertanggungjawab mengendalikan semua panggilan telefon daripada luar yang berurusan dengan jabatan
  16. Bertanggungjawab mengendalikan semua panggilan telefon daripada dalam
  17. Bertanggungjawab mengendalikan khidmat perhubungan pelanggan
  18. Membantu Mengumpul, menyelenggara aduan pelanggan

Seksyen Perkhidmatan

  1. Mengurus dan menyelaras urusan penerimaan dan penempatan pegawai.
  2. Mengurus dan menyelaras urusan perletakan dan pelepasan jawatan serta penamatan perkhidmatan pegawai.
  3. Mengurus dan menyelaras urusan pengesahan lantikan pegawai termasuk perlanjutan tempoh percubaan dan kemasukan ke jawatan berpencen atau KWSP.
  4. Mengurus dan meyelaras permohonan pengambilan pekerja sambilan.
  5. Mengurus dan menyelaras urusan pergerakan gaji pegawai.
  6. Mengurus dan menyelaras urusan penyediaan kertas cadangan kenaikan pangkat pegawai di Jabatan
  7. Menyelaras urusan persaraan wajib atau pilihan pegawai
  8. Menguruskan permohonan semua jenis kemudahan seperti tambang wilayah, bayaran balik perubatan, pakaian istiadat / Black Tie, pakaian panas, bayaran insentif wilayah, bayaran Insentif Kewangan dan Bayaran ITP.
  9. Menguruskan permohonan semua jenis pinjaman seperti pinjaman komputer, perumahan, dan kenderaan.
  10. Menyelaras dan menguruskan urusan permohonan pertukaran perkhidmatan dan tempat bertugas pegawai
  11. Menguruskan urusan cuti pagawai seperti cuti tanpa rekod, cuti tanpa gaji, cuti separuh gaji dan cuti sakit lanjutan.
  12. Menguruskan dan menyelaras Panel Anugerah Khidmat Cemerlang, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan dan urusan Penerimaan atau Kurniaan Bintang Kebesaran di kalangan pegawai.
  13. Menyelaraskan aktiviti pengemaskinian data asas pegawai di dalam sistem HRMIS
  14. Menyelaraskan pelaksanaan Sub Modul seperti Pengurusan Cuti dan Pengisytiharan Harta, Surat Pengesahan Diri dan Pengakuan Pegawai (GL) untuk rawatan perubatan di dalam sistem HRMIS
  15. Memantau dan memberi khidmat nasihat dan latihan penggunaan HRMIS kepada pegawai di Jabatan
  16. Menguruskan dan menyelaras Panel Anugerah Khidmat Cemerlang, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan dan urusan Penerimaan atau Kurniaan Bintang Kebesaran di kalangan pegawai.

Seksyen Perolehan

  1. Merancang dan menyediakan jadual tahunan pelaksanaan perolahan
  2. Menguruskan permohonan perolehan sebut harga dan tender bagi memastikan dokumen sokongan mencukupi dan mengikut Pekeliling dan tatacara perolehan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa
  3. Melaksanakan pelantikan Jawatankuasa yang terlibat dalam sebut harga tender termasuk penyediaan surat dan memo
  4. Menyediakan dokumen berkaitan perolehan termasuk Minit Mesyuarat, Kertas Taklimat Tender atau Sebut harga, Integriti Pact pegawai.
  5. Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga (JKSH)
  6. Menyediakan Kontrak Perjanjian dan Surat Setuju Terima bagi sebut harga dan tender di Jabatan

Kemudahan Aksesbiliti

Malaysia's official open data portal
Polisi e-Penyertaan
Electronic Archive Chief Information Officer (CIO) splwpk-freedom splwpk-publication MyHRMIS Mobile
No latest announcement