Fungsi
- Merancang dan melaksanakan urusan pentadbiran dan pengurusan pejabat
- Mengurus dan melaksanakan urusan sumber manusia warga Jabatan seperti urusan perkhidmatan, kenaikan pangkat dan HRMIS warga Jabatan
- Menguruskan dan mengawal peruntukan belanja mengurus Jabatan.
- Menguruskan perolehan bekalan dan perkhidmatan Jabatan secara pembelian terus, sebut harga atau tender
- Mengurus dan memantau setiap urusan pembayaran dan penerimaan hasil Jabatan termasuk Akaun Amanah dan Deposit
- Menguatkuasa peraturan dan langkah keselamatan serta perlindungan dokumen terperingkat Jabatan
- Mengurus dan memantau pengurusan asset, stor, fasiliti dan kuarters Jabatan
- Mengurus dan mengendalikan khidmat perhubungan pelanggan
- Menguruskan kenderaan (kawalan kenderaan, keselamatan kenderaan, dan kebersihan kenderaan)
- Bertanggungjawab dalam tugas-tugas sokongan fizikal
- Menguruskan penyelenggaraan sistem computer
CARTA ORGANISASI
Bahagian Khidmat Pengurusan
- KETUA BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSANPEGAWAI TADBIR N44Norazilawati Binti Md Azizi
- INTEGRITIPEMBANTU TADBIR (P/O) N19Nurul Syamim Amalina Binti Mispar
- PENTADBIRANPEMBANTU TADBIR (P/O) N22Syaifulnizam Bin HalikPEMBANTU TADBIR (P/O) N22 (TBK)Siti Nafisah Binti Lattif TeePEMBANTU KEMAHIRAN H19KosongPEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN N22 (TBK)Moganakala A/P SubramaniayanPEMBANTU OPERASI N11S.P. Thumila A/P PetchimuthuPEMBANTU OPERASI N11Nuramira Binti MansorPEMANDU H11Nor Azman Sham Bin Mat JaniPEMANDU H11Kosong
- KEWANGANPEMBANTU TADBIR (KEW) W22KosongPENOLONG AKAUNTAN W29 (KUP)Nurul Aini Binti RoslanPEMBANTU TADBIR (KEW) W19Adi Zuddin Bin Mokhtar
- HASILPEMBANTU TADBIR (KEW) W22Ruhaizah Binti Abdul Aziz
*Hasil dan KewanganPENOLONG AKAUNTAN W29 (KUP)Jumayaah Binti Masri
*Hasil dan KewanganPEMBANTU TADBIR (KEW) W22 (PERSEKUTUAN)Norihan Binti Abdul Mutalib
*Hasil dan Kewangan - ASET & TANAHPENOLONG PEGAWAI TADBIR N29Noor Diyana Binti YaakobPEMBANTU AWAM H14Kosong
- ICTPENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT FA29 (KUP)Fawwaz Bin Abdul Aziz
- PERKHIDMATAN & PEROLEHANPENOLONG PEGAWAI TADBIR N29Hemala A/P Munusamy
- PERKHIDMATAN/HRMISPEMBANTU TADBIR (P/O) N22Muhammad Hafeez Bin HidirPEMBANTU TADBIR (P/O) N22 (TBK)KosongPEMBANTU TADBIR (P/O) N19Azlina Binti SalehPEMBANTU TADBIR (P/O) N19Siti Nor Azimah Binti Abdullah
Seksyen Aset
Seksyen ICT
Seksyen Kewangan
Seksyen Pentadbiran
Seksyen Perkhidmatan
Seksyen Perolehan
Seksyen Aset
Seksyen Aset
- Menerima, mendaftar, menyelenggara aset alih di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira.
- Memaklumkan edaran aset dan pegawai penyelaras aset bahagian/daerah membuat pelabelan aset
- Memastikan aset dijaga dengan baik di jabatan dan daerah.
- Menyediakan Laporan Tahunan Aset dan Stor (sebelum 15 Mac setiap tahun)
- Menyediakan Laporan Suku Tahun Aset dan Stor Jabatan setiap suku tahun
- Menjalankan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (JKPAK)
- Menerima dan mendaftar, stok di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira stok di Stor Utama.
- Mendapatkan laporan stor setiap suku tahun di Stor Utama jabatan.
- Menghantar laporan suku tahun stor setiap penghujung suku tahun ke Perbendaharaan
- Menerima dan mendaftar aset hidup (haiwan) di bawah kawalan, penyimpanan, penempatan dan pelupusan serta hapus kira.
- Menghantar laporan suku tahun aset hidup setiap penghujung suku tahun ke Perbendaharaan.
- Pengemaskinian dan perekodan tanah dan bangunan kerajaan untuk tujuan sistem akruan
- Memastikan stok di Stor Utama dijaga dan diurus dengan baik
- Menguruskan rekod kemasukan stok baharu dari pembekal
- Menguruskan pengeluaran stok berdasarkan permohonan dari Bahagian/ Daerah.
- Menyediakan laporan stor setiap suku tahun di stor utama jabatan
- Menghantar laporan suku tahun stor setiap penghujung suku tahun kepada pegawai aset
- Menjadi penyelaras bagi proses Verifikasi Stok setiap tahun di Stor Utama
- Menjalankan proses pelupusan dan hapus kira bagi stok tidak aktif
- Membantu pegawai aset menyediakan laporan Tahunan Eksekutif stor
Seksyen ICT
Seksyen ICT
Penyelenggaraan, Pembaikan, Rangkaian dan Keselamatan Di Pejabat Dan Pejabat Veterinar Daerah- Melaksanakan ‘trouble-shooting’ dan kerosakan bagi peralatan ict dan khidmat nasihat.
- Melaksanakan penyelenggaraan kemudahan infrastruktur ict perkakasan, perisian dan sistem keselamatan
- Mengurus rangkaian (LAN/WAN) dan WiFi
Pengendalian Sistem
- Mengurus dan memasang perisian komputer.
- Mengurus emel jabatan dan active directory
- Menguruskan WEB Jabatan
Aset ICT
- Menguruskan pinjaman peralatan ICT.
- Menguruskan pelupusan aset
Seksyen Kewangan
Seksyen Kewangan
- Memproses bayaran Emolumen Kakitangan Tetap dan Kontrak bagi 5 daerah.
- Memproses bayaran gaji bagi Kakitangan Sambilan.
- Memproses permohonan Pesanan Tempatan, Inden dan Baucar Bayaran.
- Merekod, menyimpan surat jaminan bank / bon pelaksanaan dan menyediakan surat pelepasan setelah perakuan siap kerja dikeluarkan pegawai projek.
- Menyemak dan memproses tuntutan elaun (lebih masa, perjalanan, makan, harian, lojing, hotel, kemudahan perubatan, penceramah, perpindahan, pakaian panas, istiadat, dan lain-lain) bagi 5 daerah.
- Memproses bayaran kontrak jabatan bagi vot mengurus osol 29000.
- Memproses dan menunaikan baucer bayaran Panjar Wang Runcit bagi 5 daerah.
- Memproses dan menghantar Sijil Akhir Panjar Wang Runcit tahunan.
- Memohon pindah peruntukan bagi keperluan Bajet Mengurus dan Pembangunan jabatan.
- Memproses dan mengeluarkan Resit Rasmi bayaran balik, hasil dan penyata pemungut harian jabatan.
- Memohon bayaran AP58a ke Perbendaharaan Negeri Selangor.
- Mencetak dan menyediakan Laporan Bulanan Vot Mengurus jabatan.
- Merekod dan menyelia peruntukan mengurus jabatan bagi osol 10000, 21000, 22000, 24000, 25000, 27000, 29000, 30000 dan 40000 melalui Laporan Harian Buku Vot jabatan.
- Menyedia dan memohon ID pengguna untuk penyedia, penyemak, pelulus dan pembatalan untuk mengakses masuk ke dalam sistem iSPEKS dan borang had kuasa AP101.
- Memohon Token untuk ID pengguna sistem iSPEKS ke Digicert Sdn Bhd dan Perbendaharaan Negeri Selangor.
- Menyediakan Anggaran Bajet Mengurus tahunan jabatan perkhidmatan veterinar negeri selangor.
- Memohon penggantian EFT / Cek Terbatal bagi akaun bank EFT / Bayaran.
- Membantu menyelia dokumen kewangan di dalam bilik fail kewangan.
- Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarah dari semasa ke semasa.
Seksyen Pentadbiran
Seksyen Pentadbiran
- Menyelaras semua kenderaan jabatan, pemandu dan jadual penggunaan kenderaan jabatan.
- Menyelaras semua prasarana jabatan bagi tujuan penggunaan/sewaan seperti Bilik Gerakan 1, Bilik Gerakan 2, Bilik Irish, Bilik Krisis dan BDC.
- Menyelaras kerja-kerja pentadbiran yang berkaitan dengan kuarters jabatan/daerah termasuk permohonan kuarters/keluar kuarters dan aduan
- Menyediakan laporan kad perakam waktu bagi pegawai dan kakitangan JPV Selangor untuk di hantar ke Unit Integriti PSUK Selangor.
- Menyelaras pengurusan Buku Rekod Perkhidmatan iaitu mengemaskini maklumat kursus-kursus bagi kakitangan JPV Selangor
- Menyelaras pengurusan mesyuarat Pengurusan Jabatan.
- Menghantar surat-surat rasmi jabatan ke jabatan dan agensi kerajaan yang lain.
- Mengepos surat-surat rasmi jabatan.
- Mengedar surat dalaman/pekeliling/surat panggilan mesyuarat kepada seksyen/unit/kakitangan yang berkenaan.
- Membuat salinan dokumen/surat/memo dan lain-lain.
- Mencari dan mencatit minit di dalam fail.
- Menerima/membuka surat daripada luar dan cop tarikh penerimaan.
- Menjalankan tugas yang diarahkan dari masa ke semasa.
- Menjawab panggilan telefon.
- Bertanggungjawab mengendalikan semua panggilan telefon daripada luar yang berurusan dengan jabatan
- Bertanggungjawab mengendalikan semua panggilan telefon daripada dalam
- Bertanggungjawab mengendalikan khidmat perhubungan pelanggan
- Membantu Mengumpul, menyelenggara aduan pelanggan
Seksyen Perkhidmatan
Seksyen Perkhidmatan
- Mengurus dan menyelaras urusan penerimaan dan penempatan pegawai.
- Mengurus dan menyelaras urusan perletakan dan pelepasan jawatan serta penamatan perkhidmatan pegawai.
- Mengurus dan menyelaras urusan pengesahan lantikan pegawai termasuk perlanjutan tempoh percubaan dan kemasukan ke jawatan berpencen atau KWSP.
- Mengurus dan meyelaras permohonan pengambilan pekerja sambilan.
- Mengurus dan menyelaras urusan pergerakan gaji pegawai.
- Mengurus dan menyelaras urusan penyediaan kertas cadangan kenaikan pangkat pegawai di Jabatan
- Menyelaras urusan persaraan wajib atau pilihan pegawai
- Menguruskan permohonan semua jenis kemudahan seperti tambang wilayah, bayaran balik perubatan, pakaian istiadat / Black Tie, pakaian panas, bayaran insentif wilayah, bayaran Insentif Kewangan dan Bayaran ITP.
- Menguruskan permohonan semua jenis pinjaman seperti pinjaman komputer, perumahan, dan kenderaan.
- Menyelaras dan menguruskan urusan permohonan pertukaran perkhidmatan dan tempat bertugas pegawai
- Menguruskan urusan cuti pagawai seperti cuti tanpa rekod, cuti tanpa gaji, cuti separuh gaji dan cuti sakit lanjutan.
- Menguruskan dan menyelaras Panel Anugerah Khidmat Cemerlang, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan dan urusan Penerimaan atau Kurniaan Bintang Kebesaran di kalangan pegawai.
- Menyelaraskan aktiviti pengemaskinian data asas pegawai di dalam sistem HRMIS
- Menyelaraskan pelaksanaan Sub Modul seperti Pengurusan Cuti dan Pengisytiharan Harta, Surat Pengesahan Diri dan Pengakuan Pegawai (GL) untuk rawatan perubatan di dalam sistem HRMIS
- Memantau dan memberi khidmat nasihat dan latihan penggunaan HRMIS kepada pegawai di Jabatan
- Menguruskan dan menyelaras Panel Anugerah Khidmat Cemerlang, Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan dan urusan Penerimaan atau Kurniaan Bintang Kebesaran di kalangan pegawai.
Seksyen Perolehan
Seksyen Perolehan
- Merancang dan menyediakan jadual tahunan pelaksanaan perolahan
- Menguruskan permohonan perolehan sebut harga dan tender bagi memastikan dokumen sokongan mencukupi dan mengikut Pekeliling dan tatacara perolehan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa
- Melaksanakan pelantikan Jawatankuasa yang terlibat dalam sebut harga tender termasuk penyediaan surat dan memo
- Menyediakan dokumen berkaitan perolehan termasuk Minit Mesyuarat, Kertas Taklimat Tender atau Sebut harga, Integriti Pact pegawai.
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Sebut Harga (JKSH)
- Menyediakan Kontrak Perjanjian dan Surat Setuju Terima bagi sebut harga dan tender di Jabatan